Ind under jul

december 16, 2010

Var til julefrokost i fredags. Biblioteket lukkede lidt tidligere, men det gik vist nærmest ubemærket hen. Sad efter silden og snakkede med en underviser, som pludselig serverede en lige højre hen over bordet.

“Det der undervisning, I laver”, sagde han.” De studerende kan ikke lide det. De siger, de har haft det før.”

“Nej”, siger jeg til ham, “de har ikke haft det før. Vi gør os umage med at gøre indholdet af undervisningen forskellig fra gang til gang. Vi skriver det ligefrem ned.”

“Men de siger, de har haft det før”, vedblev han,” i gymnasiet ….”

Hvad kunne jeg sige? At jeg har hørt det før? At vores undervisning ikke er det samme som på gymnasiet? At han stille og roligt skulle overbevise sine studerende om, at det er en god ide at de deltager i initiativer, der gør dem bedre til at studere? At informationssøgning ikke er specielt knyttet til studiet, men bevarer aktualitet og vigtighed til alle tider, selv når uddannelsestiden er forbi, og man er i job?

Jeg sagde: “Ja, ja. Vi arbejder hele tiden på at gøre det bedre”. Men det fik mig også til at tænke på, at det i alle tilfælde er vigtigt, at de studerende får indflydelse på biblioteksundervisningens indhold.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: