– Skal bibliotekaren være den, der hjælper med avanceret informationssøgning og samtidig også være den, der betjener kaffemaskinen i cafeen?
Og er det alene negativt, hvis bibliotekarerne generelt bliver stillet mere og mere til ansigt med brugerne og lånerne i en udadvendt og vejledende funktion – efterhånen som (down)lån og udlån samt aflevering af materialer i alle mulige former klares af brugerne selv?
Citatet er hentet fra Perspektiv, bibliotekarforbundets fagmagasin, og det er relevant i den forstand, at vi bibliotekarer for tiden mærker at vores faggrænser bliver rykket. Nu har vi ingen kaffemaskine i biblioteket (endnu), men erstat kaffemaskine med printer eller kopimaskine, så er det et meget godt billede på, hvad der også foregår i biblioteket.
På Ingeniørhøjskolen deltager medarbejderne fra biblioteket i flere funktioner, som ikke er traditionelt bibliotekariske, men det oplever vi ikke negativt, men som en konsekvens af den udvikling som sker inden for vores verden, som er formidling, uddannelse og informationssøgning.
Til gengæld tror jeg ikke vi som faggruppe skal gå ensidigt efter serviceopgaven. Samarbejde og vejledning på fælles platform, det er vejen frem, og så hjælper vi naturligvis med kaffemaskinen og printeren, hvis vi kan. Det er almindelig høflighed.
Skriv et svar