Informationskompetence

marts 23, 2011

Studerendes informationskompetence, eller evne til at søge informationer, er et fælles ansvar. Den studerende, biblioteket og Ingeniørhøjskolen. Bibliotekarer arbejder kontinuerligt på at vejlede og undervise vores studerende, så de kommer godt i gang med at søge informationer. Vi tilbyder studerende at oparbejde kendskab til databaser og få kendskab til strukturen for faglig videnspublicering. Det er en fordel at kende forskel på den viden, der ligger i en avisartikel og en faglig artikel, og at vores vidensindhentning i uddannelsessammenhænge kan ikke bare baseres på gratisinformationer fundet ved enkelordssøgninger i en søgemaskine.

Studerendes indhentning af viden kommer til udtryk i f.eks. en projektrapport. Referencelisten er et spejl af vidensindhentningen og anvendte vidensressourcer. Af listen, teksten og den faglige vurdering vurderes det om forfatteren formulere sit informationsbehov,  indhenter information fra relevante kilder og tilegner sig ny viden i problemløsning.  Det er altså nødvendigt at studerende lever op til krav om referenceskrivning.

Der er studerende rundt om på landets uddannelsesinstitutioner, hvis opgave ikke godkendes på grund plagiat. Men det er ganske let at copy-paste fra digitale dokumenter og det får skoler til at anskaffe sig værktøjer, der afslører plagiat. Det er ikke kun toppen-af-poppen, der undersøges, jf. forskerskandale på Københavns Universitet og sagen om Guttenberg fra Tyskland.

Vi skal skærpe opmærskomheden om viden og dokumentation.



Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: