Patron driven acquisition (PDA)

april 15, 2011

Tidligere havde KTB en ebogspakke fra Ebrary der bestod alle mulige og umulige titler set i forhold til vores brugere. Det var langt fra alle bøger der var relevante, og endnu færre af dem blev brugt. Vi kunne godt købe emnespecifikke pakker, men de var dyrere end den samlede pakke vi havde via DEFF. Derfor var vi vældig interesserede da Ebrary lancerede deres PDA model i efteråret 2010. I korte træk, er princippet bag PDA modellen, at det er brugerne der køber bøgerne ud fra deres brug af enkelte titler fra en samlet pakke af bøger indenfor en række prædefinerede emner. Biblioteket vælger det budget der skal være for modellen og når det er brugt er der kun adgang til de titler brugerne har købt via deres brug af basen. Et køb udløses af antal læste eller printede sider. Tanken er så, at bibliotket kun betaler for de bøger der reelt benyttes og ikke de tusindvis af bøger der aldrig benyttes. Brugerne oplever ikke at de køber bøgerne, da de bare søger i den bagvedliggende prædefinerede base og derfra benytter de bøger de finder relevante.

Kritiske røster hævder at det farlige ved denne model er at vi overlader styringen til vores lånere, og ikke har den samme kontrol med budgettet for basen som tidligere.  Dette er kun sandt hvis man tillader adgang uden styring og kontrol med benyttelsen. Men hvilke styringsredskaber har man så? For det første bestemmer man selv hvordan databasen hvor bøgerne købes fra sammensættes. Derved sikre man sig, at der kun tilkøbes bøger som har en faglig relevans for ens brugere og som forhåbentlig vil blive benyttet af andre end den der har købt den. Dernæst kan man definere hvor dyre bøger man vil give adgang til. Vi valgte den åbne ikke-restriktive tilgang til modellen, for at få nogen erfaringer og data om brugernes benyttelse af basen, herunder i særdeleshed hvilke bøger de benyttede. Dette er som før nævnt en farlig tilgang, men også lærerig hvis man har lidt is i maven. Vi opererer ikke med en tårnhøj budget og har også været indforstået med at muligvis måtte tilføre ekstra midler til budgettet. Status er nemlig nu, at budgettet er ved at være opbrugt. Den primære årsag til det er vores  undervisning i Ebrary. De studerende er meget motiverede for at bruge vores ebogsdatabaser og de er en vigtig del af vores undervisning. Problemet er bare, at når man har et hold af 30 studerende der samtidig søger og kigger på basen, og derved udløser et eller flere køb af bøger, sker der et uforholdsmæssigt brug af basen. Statistikken for de snart første 4 måneder viser at købene fordeler sig jævnt og nogenlunde indenfor vores budget hvis man spreder det ud over et år. Undervisningen drænede ca 60% af budgettet og flere af de købte bøger har ikke været brugt siden. På baggrund af dette har vi kontaktet Ebrary, for at diskutere muligheden for at etablere adgang til en form for testbase til brug i undervisningen. De er gået videre med vores forespørgsel og vi håber meget at det kan lykkes, for vores budget kan ikke bære den dræning der sker i forbindelse med undervisningen.

PDA modeller fåes fra andre ebogsudbydere og findes i flere varianter. Vores foreløbige erfaring viser at det kræver en del mere styring og administration end traditionelle ebogspakker. Men samtidig rummer PDA modeller nogen muligheder for tilpasning af ebogs udbudet til de enkelte bibliotekers behov og ønsker. Vi er i hvert fald ikke færdige med PDA, men vil evaluere det nærmere i slutningen af året.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: